Vad är en Café Racer?

Café racer motorcyklar är en subkultur inom motorcykelindustrin som växte fram under 1950- och 60-talets England. Namnet härrör från att dessa motorcyklar användes för att köra snabbt från café till café, där förarna skulle visa upp sina färdigheter och konkurrera med varandra.

Historiskt sett var café racer motorcyklar byggda på enkel teknologi och lätta chassin. De flesta av dem byggdes på enkla, lätta sportcyklar som Norton Manx, Triumph Bonneville eller BSA Gold Star. För att göra dem snabbare och mer aerodynamiska, använde förarna ofta förkortade chassin, enkel undersadel och smala däck. Dessa modifikationer hjälpte till att öka hastigheten och hanteringen på motorcyklarna, och gjorde dem mer lämpliga för höghastighetskörning.

Café racer motorcyklar kännetecknas av deras enkla och tidlösa design. De flesta av dem har en minimalistisk stil med enkel, ren linjeföring. De har ofta en kort och smal sadel, smala däck och enkla instrument som bara visar de viktigaste funktionerna som hastighet och varvtal. Färgen på café racer motorcyklar är ofta svart eller silver, med detaljer som röda eller guldfärgade stänkskärmar och chassisdelar.

Café racer kulturen är fortfarande mycket levande och växer. Många motorcykelentusiaster bygger fortfarande café racer motorcyklar och använder dem för att delta i olika tävlingar och träffar. Dessa motorcyklar är också populära bland custombyggare som gillar att skapa unika och personliga motorcyklar med en tidlös och klassisk design

gamla sportmotorcyklar på rad
 

Kännetecken

Café racer motorcyklar är kända för sin sportiga och aerodynamiska design. För att skapa en café racer med ett bra utseende finns det några riktlinjer att förhålla sig till.

En viktig riktlinje är att hålla sig inom hjulbasen, det vill säga längden mellan fram- och bakhjulen. Hjulbasen är avgörande för hanteringen och stabiliteten på en motorcykel, och för att få en sportig och hanterbar café racer är det viktigt att inte göra den för kort eller för lång.

En annan viktig riktlinje är att minska överhänget, det vill säga längden mellan sadel och bakhjul. Överhäng kan göra motorcykeln svårhanterlig och långsam, så det är viktigt att göra den så kort som möjligt. Detta kan göras genom att använda en kort sadel och förkortade chassisdelar.

För att skapa en mer elegant look, kan man kapa bort bakdelen av ramen och ersätta den med en loop. Detta ger en mer ren och kompakt look. Tänk också på att välja en sadel som passar loopen.

För att få en snygg integration av blinkers, broms och bakljus kan man använda led-stripe. Det är ett smidigt sätt att få blinkers, broms och bakljus att se mer organiska ut på motorcykeln och undvika en klumpig look.

Följ caferacerbutikens egna projekt på våran instagram för att få tips och inspiration till ditt eget bygge.

röd motorcykel, café racer

Omnämnda produkter

 

Uppdaterar…