Café Racer Skolan
Café racer motorcyklar är en subkultur inom motorcykelindustrin som växte fram under 1950- och 60-talets England. Namnet kommer från att dessa motorcyklar användes för att köra snabbt från café till café, där förarna visade upp sina färdigheter och tävlade med varandra. Denna subkultur har idag fått ett uppsving och många tillverkare har tagit fram moderna tappningar på de retrocyklar som var stora, några av dessa är Yamahas XSR serie eller Ducatis scrambler serie.
Historien bakom Café Racer Motorcyklar
Historiskt sett byggdes café racer motorcyklar på enkel teknologi och lätta chassin. De flesta av dem baserades på sportcyklar som Norton Manx, Triumph Bonneville eller BSA Gold Star. För att göra dem snabbare och mer aerodynamiska, använde förarna ofta förkortade chassin, enkel undersadel och smala däck. Dessa modifikationer hjälpte till att öka hastigheten och hanteringen på motorcyklarna, vilket gjorde dem mer lämpliga för höghastighetskörning.
Kännetecken för Café Racer Motorcyklar
Café racer motorcyklar kännetecknas av sin enkla och tidlösa design. De flesta av dem har en minimalistisk stil med enkel, ren linjeföring. De har ofta en kort och smal sadel, smala däck och enkla instrument som bara visar de viktigaste funktionerna som hastighet och varvtal.
Bygg din Egen Café Racer
Hjulbas och Stabilitet
En viktig riktlinje är att hålla sig inom hjulbasen, det vill säga längden mellan fram- och bakhjulen. För att få en sportig och hanterbar café racer är det viktigt att inte göra den för kort eller för lång.
Minska Överhänget
En annan viktig riktlinje är att minska överhänget, det vill säga längden mellan sadel och bakhjul. Överhäng kan göra motorcykeln svårhanterlig och långsam, så det är viktigt att göra den så kort som möjligt. Detta kan göras genom att använda en kort sadel och förkortade chassisdelar.
Elegant Design
För att skapa en mer elegant look, kan man kapa bort bakdelen av ramen och ersätta den med en loop. Detta ger en mer ren och kompakt look. Tänk också på att välja en sadel som passar loopen.
Integrera Blinkers, Broms och Bakljus
För att få en snygg integration av blinkers, broms och bakljus kan man använda en 3-i-1 blinkers. Det är ett smidigt sätt att få blinkers, broms och bakljus att se mer organiska ut på motorcykeln och undvika en klumpig look.
Inspirationsprojekt
Följ våra egna och kunders projekt på våran hashtag #caferacerbutiken på Instagram för att få tips och inspiration till ditt eget bygge. Eller varför inte tagga ditt eget projekt för att dela inspiration?
-
Puig styre 22mm, 7/8″
1,459.00kr inkl. momsVälj alternativ Den här produkten har flera varianter. De olika alternativen kan väljas på produktsidan -
-
-
-
R&G Tail Tidy, Kawasaki Z/Ninja 650 17-24
1,489.00kr inkl. moms -
Kellermann i.NEX
1,399.00kr inkl. momsVälj alternativ Den här produkten har flera varianter. De olika alternativen kan väljas på produktsidan -
Kellermann Jetstream DF Klarglas svart
1,719.00kr inkl. moms -
Kellermann Jetstream Klarglas svart
1,589.00kr inkl. moms